Σελίδες

«Η παιδεία είναι πανηγύρι της ψυχής, γιατί σ' αυτήν υπάρχουν πολλά θεάματα και ακούσματα της ψυχής.»

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2012

Αργαλειός


Η χρήση του αργαλειού έχει τις ρίζες της από την αρχαιότητα. Βασικός ο μύθος της ΑΡΑΧΝΗΣ κόρης του βαφέα Ίδμωνα από τον Κολοφώνα. Η κόρη του η Αράχνη, φημιζόταν για την άριστη τέχνη της στην υφαντική. Αλλά είχε ένα ελλάτωμα, ήταν μία αδιόρθωτη υπερόπτης. Το ελλάτωμά της αυτό έγινε και η αιτία που απερίσκεπτα προκάλεσε την ίδια θεά Αθηνά να αναμετρηθούν! Η Αθηνά μεταμορφώθηκε σε γριά και πλησιάζοντας την κοπέλα, την συμβούλεψε ότι ήταν ασέβεια αυτό που έκανε…Όμως η Αράχνη δεν άκουσε τις συμβουλές της μεταμορφωμένης σε γριά Αθηνάς, και συνέχισε να  προκαλεί την Θεά. Η Αθηνά οργισμένη πήρε την κανονική μορφή της και έκτισε τον αργαλειό της στον ουρανό, ενώ η Αράχνη στη γη. Στο υφαντό της η Αθηνά ύφανε δύο θέματα κατά την μυθολογία…Τον αγώνα της με τον Ποσειδώνα για την προστασία της πόλης της Αθήνας και στο άλλο, τους ανθρώπους να τιμωρούνται που είχαν τολμήσει να αναμετρηθούν με τους θεούς. Η Αράχνη στο δικό της το υφαντό έφτιαξε σαν θέμα τους έρωτες του Δία και τα διάφορα “κουσούρια” των Θεών. Όμως αυτό που την εξόργισε υπερβολικά την Θεά Αθηνά ήταν όταν είδε τον Θεό Ύφαιστο να τον παριστάνει κουτσό και άσχημο. Θυμωμένη άρπαξε το υφαντό και το έσκισε με οργή, Έπειτα  την μεταμορφωσε σε ένα περίεργο και ασχημο ζώο, με μακρυά ποδια και σώμα παράξενο την σημερινή αράχνη. Και την  καταράστικε να πλέκει στο σκοτάδι, σε βρώμικα, ανήλιαγα και σκονισμένα μέρη τον ιστό της. Η Αθηνά στην αρχαιότητα προστάτευε την τέχνη την υφαντική, την ονόμαζαν “ΕΡΓΑΝΗ ΑΘΗΝΑ”. Η Πηνελόπη ύφαινε την ημέρα και ξύφαινε την νύχτα για να ξεγελά με αυτόν τον τρόπο τους μνηστήρες της, ώστε να περιμένουν να τελειώσει το “ΔΙΑΣΙΔΙ” της.



_________________________________________________________________________________


Με τα παιδιά μπορούμε να διασκεδάσουμε φτιάχνοντας αυτοσχέδιους αργαλειούς.
Συνάμα εξασκούν την λεπτή τους κινητικότητα και έρχονται κοντά στην παράδοση και τον πολιτισμό μας


http://www.craftstylish.com/item/2546/how-to-weave-on-a-cardboard-loom/page/all








_______________________________________________________________________________

Ο παλιός αγαπημένος αργαλειός της γιαγιάς
σε μοντέρνα έκδοση!

Hula Hoop Rug

Θα χρειαστείτε:
παλιά μπλουζάκια (T-shirt)
ψαλίδι
ένα χούλα χουπ

 

Ξεκινάμε με τις λωρίδες που θα κόψουμε 
από τα μπλουζάκια. Κόβουμε το γαζωμένο κομμάτι 
της μπλούζας στο κάτω μέρος και το πετάμε. 
Συνεχίζουμε να κόβουμε ισόπαχες λωρίδες 
μέχρι εκεί που αρχίζουν τα μανίκια. 

Για το πρώτο μέρος της κατασκευής 
θα χρειαστούμε 11 λωρίδες.

 

Τεντώνουμε μια λωρίδα και την τοποθετούμε 
όπως δείχνει η παραπάνω εικόνα. 

 

Συνεχίζουμε βάζοντας μια δεύτερη λωρίδα, 
δημιουργώντας έναν σταυρό.

 

Συνεχίζουμε μέχρι να βάλουμε και τις 11 λωρίδες. 

 

Πιάνουμε μαζί 2 από τις ακτίνες μας 
έτσι ώστε να έχουμε μονό αριθμό ακτίνων 
μέσα στον κύκλο μας. 
11 x 2 = 22 ακτίνες.
(- 1 που πιάσαμε με την άλλη)

Τελικός αριθμός ακτίνων: 21

 

Ασφαλίζουμε την πρώτη λωρίδα μας 
σε μια ακτίνα όπως φαίνεται στην εικόνα.


Ξεκινάμε το πλέξιμο!

Περνάμε τη λωρίδα μας μία πάνω, μία κάτω από τις ακτίνες. 
Κάθε ακτίνα έχει δύο κορδόνια. 
Σε αυτή τη φάση τα αντιμετωπίζουμε  σαν ένα. 
Για να βάλουμε τη δεύτερη λωρίδα,
την περνάμε στην πρώτη
κάνοντας μία μικρή θηλιά και περνάμε 
την υπόλοιπη δεύτερη λωρίδα μέσα από τη θηλιά 
που κάναμε για να ασφαλιστεί πάνω στην πρώτη λουρίδα. 
(βλ. εικόνα με την τοποθέτηση της πρώτης λωρίδας)
Το ίδιο κάνουμε και με τις επόμενες. 

 

Όταν έχουμε πλέξει περίπου 10 εκ. 
ξεκινάμε να αντιμετωπίζουμε 
κάθε ακτίνα σαν δύο ξεχωριστά κορδόνια 
και πλέκουμε με τον ίδιο τρόπο. 
Μία πάνω, μία κάτω.
Αυτό διπλασιάζει τις ακτίνες 
και έχουμε καλύτερο αποτέλεσμα!

Νέος αριθμός ακτίνων: 42

Όταν φτάσουμε στις 2 πρώτες ακτίνες 
που είχαμε βάλει παρέα, τις ξεχωρίζουμε 
για να διατηρήσουμε τον μονό αριθμό ακτίνων.

Τελικός αριθμός ακτίνων: 42 + 3 = 45

 

Όταν φτάσουμε στο επιθυμητό μέγεθος,
κόβουμε τη λωρίδα που πλέκαμε 
και τη δένουμε σφιχτά πάνω στην τελευταία ακτίνα.

 

Τέλος, κόβουμε μία μία τις ακτίνες 
και τη δένουμε σφιχτά 
πριν κόψουμε την επόμενη.

 

3 πολύτιμες συμβουλές 
από την ...τεράστια εμπειρία μου
στα hoola hoop εργόχειρα! :-)

Νο 1: 
Χρησιμοποιήστε το ίδιο χρώμα για τις ακτίνες 
και τις πρώτες λωρίδες που θα πλέξετε 
για να αποφύγετε αυτό το ακανόνιστο κέντρο. 


Νο 2: 
Αφού κόψετε όλες τις λωρίδες, φτιάξτε ένα κουβάρι.
Το βρήκα πιο γρήγορο 
από το να βάζω τις λωρίδες μία μία...



Νο 3: 
Όσο πλέκετε μην ξεχνάτε να χτενίζετε 
τις λωρίδες σας για να πάνε προς το κέντρο.



Σχετικά εύκολη κατασκευή 
που μπορούν να κάνουν και τα παιδιά!

Και με ωραίο αποτέλεσμα!
















6 σχόλια:

  1. Δεν χρειαζοταν το λινκ στο μπλογκ μου, δεν ειναι πια και δικη μου εφευρεση. Κι εγω καπου το ειδα και το εκανα :):)

    Τι ομορφη γωνια που εφτιαξες εδω! Ο αργαλειος ειναι υπεροχη ενασχοληση. Καθε χρονο, συνηθως πριν τα Χριστουγεννα, διοργανωνονται μαθηματα μικρουφαντικης (σε μικρους αργαλειους) στο Λαογραφικου Μουσειο Μακεδονιας Θρακης στην Θεσσαλονικη. Εχει τμημα και για ενηλικες και για παιδια. Παρακολουθησα τα φετινα μαθηματα κι εμεινα ενθουσιασμενη!! Ανυπομωνω του χρονου να αρχισει ξανα ο κυκλος των μαθηματων!

    Καλο βραδακι :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. είναι πολύ καλή δραστηριότητα!είδικά για την καλλιέργεια της λεπτής κινητικότητας των παιδιών!ευχαριστώ για την πληροφορία!

      Διαγραφή
  2. Πάρα πολύ λεπτομερείς και κατατοπιστικές οι οδηγίες. θα μπορούσα να την βάλω στο μπλογκ μου; ΜΑΖΙ ΧΕΡΙ ΧΕΡΙ http://mazi-xeri-xeri.blogspot.com/.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ευχαριστώ,είναι από το βελόνα και κλωστή οι οδηγίες στο πράσινο φόντο.τα υπόλοιπα ευχαρίστως να τα χρησιμοποιήσεις

      Διαγραφή
  3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η ανάρτηση αυτή στα ιστολόγιά μου υπάρχει εδώ http://kokosinapeos.blogspot.com/2012/05/blog-post_22.html
    και εδώ http://mazi-xeri-xeri.blogspot.com/2012/05/blog-post_22.html
    Αν έχεις κάποια παρατήρηση για την παρουσίαση, ευχαρίστως να το αλλάξω. Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή